20101221

Hargailah Otak Anda~

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Sekadar perkongsian yang tidak seberapa.

Source: Kem Motivasi KESUMART : Buku Modal Perdana KESUMART  ( Tahun 2008).
*mcm dendam kesumat je, hahahahha*


Dalam modul ini banyak kata-kata semangat yang sememangnya  mampu menaikkan semangat  bagi yang baca dari hati ke hati, dari hati naik ke mata (menghayati)* hehehehe*. Tertarik  dengan salah satu  artikel yang ada dalam modul ini yang berkaitan dengan otak kita. 


Fikirkan :
              keupayaan otak manusia untuk menyimpan ialah 125.5 trillion ingatan . jumlah ini 10 000 kali ganda maklumat yang terdapat dalam Ensiklopedia Britannica iaitu kira-kira  125 000 000 00 maklumat.  (jom hafal Ensiklopedia Islam, sirah nabawi, AL-QUR'AN, Hadith) *wink*wink* boleh ke hafal ni* tepuk dada yerk~*
       Otak manusia mampu menyimpan lebih banyak maklumat daripada semua perpustakaan dunia ini. Setiap saat berjuta maklumat bergerak melalui otak manusia. Maklumat dalam otak bergerak menerusi neuron pada kadar kelajuan 400 km sejam. ( klu mcm tu xyah la pergi perpustakaan negeri lagi cari bahan buat assignment * mcm la selalu pergi,  hahahah*)
       Saiz otak lebah hanya sebesar garam halus yang mempunyai kira-kira 7000 neuron. Otak manusia pula mempunyai 10 000 000 000 000 nueron. Hebat bukan ( boleh la test2 ambil garam di dapur dan bayangkan..*menarik, hahahaha*)
      Otak mengeluarkan kira-kira 25 watt kuasa elektrik sewaktu berjaga. Cukup menyalakan lampu kecil. 
      Setiap sel otak mempunyai kebolehan seperti satu komputer besar. Manusia hanya menggunakan sepuluh peratus daripada kemampuan sebenar otak. * tetiba cam teringat teka-teki cikgu bm time f5 : antara otak-otak (bukan makanan, ok)  kat dunia ini otak sapa orang nak beli. jawapannya: otak olang melayu sebab olang melayu malas pk. dan otak olang yahudi xde orang nak beli (* berharga kot otak olang melayu n sesiapa nak jual boleh gak* hahahahha) pk2kan dan selamat beramal....*
Akhir kalam, hebatkan manusia ini. Bersyukurlah nikmat Allah. Allah tidak akan menciptakan sesuatu itu sia-sia. Kembalilah kesyukuran kepada-Nya. jazakALLAH, ya ALLAH.

Dan Sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmat-Nya kepada-Mu)". dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana Sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.  (Surah Luqman : 12)
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).  (Surah At-tin : 4 )

 Jadi, manfaatkanlah segala yang ada pada diri kita dan gunakanlah dengan bijaksana. Perubahan ada di tangan anda.
p/s : persediaan diri untuk belajar TITAS next semester dan menghafal fakta-fakta yang seangkatannya~..^_^
bagaimana dengan cuti anda semua? bermanfaat, kurang bermanfaat atau penuh maksiat? pilihan ada di tangan anda.

2 comments:

Unknown said...

aku mmg salu jadi org first kan.
hmm, tk pun mmg tkde da ke org nak komen kat blog ni. asek penoh kat chat box je. hee.

hmm, hebat kan kekuasaan Allah. aku tgk halaqah semalam, masyaAllah, subhanaAllah.

surah ar-rahman, byk nikmat yang Allah bagi, ade ke yang kite blh dustekan?
*insaf*
nx wik cite pasal Saidina Abu Bakar as-Siddiq. wah, teringat presentation dulu~ kalau free, tgkla. mane tahu blh tmbh kefahaman mase presentation dulu n blh tmbh info ape2 ke b4 bukak sem 1 nanti. insyaAllah.

akhir kalam, aku da ade buku TITAS wane biru, tp, mcm biase still istiqamah tgk muke dpn je. hee.

ok. jgn tiru gaye ni. ~

Anis izyan Abd Rahman said...

otak kite mmg hebat
cume kite nie yang tak bersyukur dgn pemberian Dia
take everything for granted